Σάββατο 22 Σεπτεμβρίου 2012

αμαν Κατερίνα μου

Μια αντιπρόταση στα γλυκανάλατα, ερωτικά !! σκυλάδικα.

 






Στίχοι: Πάνος Τούντας
Μουσική:
Πάνος Τούντας
Πρώτη εκτέλεση:
Στελλάκης Περπινιάδης

Άλλες ερμηνείες:
Χαρούλα Αλεξίου
Γιάννης Κότσιρας


Όταν περνώ για να σε ιδώ
αχ πώς με βασανίζεις
έχεις κεφτέδες στη φωτιά
αχ, Κατερίνα μου γλυκιά
και γλυκοτηγανίζεις

Αμάν Κατερίνα μου
κούζουμ Κατερίνα μου
τα παραπονάκια μου θέλω να στα πω
μάτια σαν τα κάστανα
μ' έβαλαν στα βάσανα
κι όλο από την πόρτα σου θέλω να περνώ

Έχεις τσουκάλι πήλινο
και ψήνεις φασουλάδα
κι εγώ απ' την λαχτάρα μου
παίζοντας την κιθάρα μου
σου κάνω πατινάδα

Αμάν Κατερίνα μου
κούζουμ Κατερίνα μου
τα παραπονάκια μου θέλω να στα πω
μάτια σαν τα κάστανα
μ' έβαλαν στα βάσανα
κι όλο από την πόρτα σου θέλω να περνώ

Κάνεις ωραία σκορδαλιά
βάζεις περίσσιο λάδι
στην ταραμοσαλάτα σου
η σάλτσα η ντομάτα σου
που βάζεις στο πιλάφι

Αμάν Κατερίνα μου
κούζουμ Κατερίνα μου
τα παραπονάκια μου θέλω να στα πω
μάτια σαν τα κάστανα
μ' έβαλαν στα βάσανα
κι όλο από την πόρτα σου θέλω να περνώ

 

Όταν ο έρωτας προσγειώνεται σε καθημερινές ανάγκες μιας απλής ζωής.
Χιουμοριστικό και δεικτικό σε τραγούδια του συρμού, –ή μήπως από τα πιο όμορφα ερωτικά τραγούδια.
 
Λίγη ετυμολογία...
αμαν, κουζουμ τούρκικες λέξεις.
Για το πρώτο δεν χρειάζεται να πούμε τίποτα (πόνος, σεβντάς).
Κουζουμ είναι μια χαϊδευτική λέξη, μάλλον σημαίνει προβατάκι.

Η πατινάδα αποτελεί μία από τις βασικότερες κατηγορίες λαϊκών τραγουδιών της Απειράνθου και της Νάξου γενικότερα. Η πατινάδα είναι αργός σκοπός που οι νέοι συνήθιζαν να τραγουδούν έξω από τα σπίτια φίλων τους ή πιο συχνά στο παράθυρο της αμορούζας τους. Τα τραγούδια αυτά λέγονταν κυρίως τις πρώτες πρωινές ώρες, μετά από γλέντια, με τη συνοδεία βιολιού και λαούτου και ήταν αυτοσχέδια ομοιοκατάληκτα δεκαπεντασύλλαβα δίστιχα, τα οποία εξέφραζαν ευχές, παράπονα ή αρκετά συχνά τα προτερήματα της αγαπημένης τους. [πατινός, “τελευταίος”, (,πάτος), επειδή αυτό το είδος τραγουδιού ήταν το τελευταίο στα γλέντια].
Βέβαια, η πατινάδα δεν είναι ένα μουσικό δρώμενο που παρουσιάζεται μόνο στ’ Απειράνθου ή αποκλειστικά στη Νάξο. Σε πολλές περιοχές της Ελλάδας, όπως π.χ. στα Επτάνησα ή στην Κρήτη, τραγουδιούνται οι λεγόμενες καντάδες ή οι πατινάδες ή μαντινάδες αντίστοιχα. Μάλιστα, στην Κρήτη, πατινάδα ονόμαζαν το τραγούδι που έλεγαν τις βραδινές ώρες, ενώ μαντινάδα αυτό που τραγουδούσαν τις πρωινές (επηρεασμένοι από τη βενετσιάνικη λέξη matin που σημαίνει πρωί).


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου